Ilmastokasvatuksen koulutuskokonaisuus lukio-opettajille
Ilmastonmuutos on teemana koko yhteiskuntaa koskettava ilmiö, joka mahdollistaa oppiaineiden välisen vuorovaikutuksen. Tässä koulutuksessa käytettävä projektioppimisen malli antoi hyvän pedagogisen pohjan aiheen tarkasteluun. Sen avulla voidaan käsitellä isoja ja monimutkaisia systeemisiä ongelmia eri näkökulmista ja harjoitella laaja-alaisen osaamisen taitoja. Uudessa opetussuunnitelmassa laaja-alainen osaaminen korostuu ja se tulee näkymään myös ylioppilastutkinnon tehtävissä.
Tähän koulutukseen toivotimme tervetulleiksi eri aineiden opettajia. Ensisijaisesti toivoimme, että samasta lukiosta osallistuisi koulutukseen useampia opettajia, jotta koulutus palvelisi koko kouluyhteisöä. Koulutuksen aikana opettajat suunnittelivat ja toteuttivat opetuskokeiluja oman lukion tarpeisiin sopivina kokonaisuuksina.
Kouluttajina ja koulutuksen suunnittelijoina oli sekä lukion että yliopiston opettajia. Koulutukseen tuotetaan lukioissa käytettävää uutta materiaalia, kuten tiededokumentteja. Koulutus rahoitettiin Opetushallituksen Ilmastokasvatusta projektioppimalla -hankkeen ja Jälki-kehittämistehtävän puitteissa.
Koulutus koostui neljästä osuudesta:
1) Pedagogisia menetelmiä ilmastonmuutoksen käsittelyyn, 2 op
Tässä kokonaisuudessa perehdyttiin ilmastoaiheiden käsittelyyn lukiotasolla ja tutustutaan opettajan ja opiskelijoiden ilmastotunteiden käsittelyyn sekä niiden vaikutukseen opetuksessa. Kokonaisuus koostui pienistä ennakkotehtävistä, kahdesta koulutuspäivästä sekä omassa koulussa toteutettavasta ilmastoaiheisen opetuskokeilun suunnittelusta.
2) Ilmastoaiheisen opetuskokeilun toteuttaminen omassa lukiossa, 2 op
Tämä osuus toteutettiin omassa lukiossa. Osallistujat toteuttivat suunnitellun opetuskokonaisuuden. Opetuskokeilun toteutusta tuettiin etäohjauksella (Teams tai Zoom).
3) Yhteisöllisyys luo toivoa – ilmastokasvatuksen työkaluja, 2 op
Tässä kokonaisuudessa tarkasteltiin ja arvioitiin toteutettuja ilmastokasvatuksen opetuskokeiluja ja kehitettiin malleja kokeiluihin liittyvien tutkimusaineistojen avulla. Kokonaisuus koostui kahdesta lähikoulutuspäivästä sekä oman koulun opetuskokeilujen raportoinnista täydennyskoulutusalustalle. Koulutuksessa kehitettiin oman lukion ilmastokasvatuksen kokonaisuutta ja -oppimisympäristöä ja tutustuttiin muiden lukioiden kokeiluihin ja suunnitelmiin.
4) Ilmastokasvatuksen täydennyskoulutusympäristön ja materiaalipankin kehittäminen, 2 op
Tämän kokonaisuuden tarkoituksena oli kokeilla ja kehittää ilmastokasvatusaiheista täydennyskoulutusympäristöä ja materiaalipankkia. Opettajat raportoivat kokeiluistaan, täydensivät täydennyskoulutusympäristöä omilla raporteillaan ja ideoillaan jne.
Koulutuksen ensimmäiset osiot järjestettiin Espoossa lähitapahtumana 2.-3.3.2022 ja etänä 16.-17.3.2022.